Z facebooku Mgr. Šárky Mikové a její Teorie typů: "Děti nejsou stejné – a žáci jakbysmet. Jak to mají učitelé zvládat, když potřeby dětí jdou často jako by „proti sobě“?
Některé děti potřebují, aby byla s učitelem především legrace, užily si s ním dobrodružství a toleroval, že ony občas něco poruší. Jiné vyžadují, aby stanovil jasná pravidla a hlídal, že je všichni dodržují.
Část dětí potřebuje, aby jim učitel nechával prostor pro jejich způsoby řešení, zatímco pro jiné je důležité, aby jim ukazoval cesty, kterými mohou bezpečně jít.
Některé děti chtějí, aby pan učitel měřil všem stejným metrem, byl spravedlivý, zatímco jiným je líto kamarádů a chtějí, aby shovívavý byl taky učitel.
Jak to všechno zvládnout?
Stovky učitelů, kteří do své praxe zahrnuli znalost Teorie typů, dokazují, že je to sice náročné, ale jde to.
Klíčové je, aby učitel začal u svého vlastního výukového stylu. Do něj se totiž promítají přirozené potřeby jeho typu osobnosti a jeho výuka může být proto hodně jednostranná.
Například učitelé SJ typu (kteří v našem školství jasně převažují) potřebují stabilitu, osvědčené postupy a konkrétní zadání, a tak hlídají dodržování pravidel, dětem dávají přesné návody, jak mají postupovat (protože tak nejlépe dosáhnou cíle) a dbají na trénování dovedností.
To však může NT dětem připadat zbytečné (protože když jednou něco pochopily, už jim nedává smysl to trénovat) a spolu s NF typy se budou nudit, protože příliš konkrétní zadání nedává prostor jejich přirozené potřebě zkoumat a objevovat vlastní cesty.
SP děti mohou mít potíže s dodržováním pravidel a hranic, protože v jejich pojetí světa je jedinou stabilní jistotou to, že se všechno mění 🙂
Poznání vlastního typu osobnosti je základ pro to, aby si učitel mohl uvědomit, které typy dětí v jeho výuce nemají dostatečně naplňovány své přirozené potřeby.
Učitel nemůže v každou chvíli vycházet vstříc potřebám všech žáků. Může ale myslet na to, aby zařazoval i takové činnosti, které jemu nejsou tak blízké, dával dětem možnost volby (chceš to zpracovat formou tabulky nebo myšlenkové mapy?) a nehodnotil děti za něco, co díky své přirozenosti ještě nemohou zvládat."
A právě semináře Teorie typů jsme se tento pátek a sobotu účastnily. Bylo nesmírně poučné sledovat Šárku a její přednášku, testovat a poznávat nejrůznější typy dospělých i dětí.
Knihu Nejsou stejné jsme si samozřejmě koupily. A nejen to. Domluvily jsme se Šárkou návštěvu v naší škole. Už tento školní rok se budete moci její přednášky v rámci Čaje o páté zúčastnit i Vy!
Žádné komentáře:
Okomentovat
Abyste nebyli anonymní, budeme moc rádi, pokud ve výběru KOMENTOVAT JAKO vyberete předposlední možnost (název/adresa URL) a do políčka NÁZEV se podepíšete :)
Děkujeme za komentáře!