V novém čísle Podlipanského zpravodaje vyšel poměrně obsáhlý rozhovor s Ditou Nastoupilovou. Přečtěte si ho, stojí to za to - stačí kliknout na obrázek vlevo.
Malý úryvek z rozhovoru:
ZŠ Prosperity je nový subjekt v regionu.
V čem jste specifičtí? Co děláte jinak?
Já to považuji již za určitou normu, nepovažuji to za něco specifického, výrazně odlišného.
Je to jedna z možných cest, jak dojít ke stejnému cíli, a tím je vzdělat jedince a připravit ho na
další život.
Učíme Hejného metodou matematiku, Genetickou
metodou čtení v 1. třídě, píšeme Comenia
skriptem – nemáme klasické vázané psaní,
pracujeme v učebních koutcích, využíváme základních principů integrované tematické výuky,
která spočívá v mezipředmětovém propojení, což
spočívá v tom, že pokud se v prvouce učíme například o stromech, tak si o nich při čtení
něco přečteme, při psaní něco napíšeme, v matematice
si spočítáme stromy v lese, případně jejich
plody a ve výtvarné výchově si strom nakreslíme. Žákovi tím nabízíme možnost myšlení v souvislostech
s propojením reality jejich života. Ideální by samozřejmě bylo mít kousek od školy les
a vyrazit tam na tematickou výpravu.
Teď jsme to
samozřejmě velmi zjednodušila. Zas tak jednoduché
to není. Myslet v souvislostech musí totiž
i učitel, který si výuku v rámci všech předmětů
musí adekvátně promyslet a připravit. A následně
i kvalitně zrealizovat. (smích)
K tomu směřuje i realizace samotných vyučovacích
hodin. Nemáme vyučovací hodiny 45 minutové,
ale pracujeme v blocích trvajících hodinu
a půl. Každé pondělní ráno máme tzv. assembly,
neboli školní kruh, kde se sejde celá škola pohromadě.
Určitým specifikem je možná výuka etické
výchovy, napříč celou školou. Na 2. stupni se zaměřujeme
na výuku mediální výchovy a finanční
gramotnosti. Výuku jazyků od 1. ročníku nepovažuji dnes za nikterak výjimečnou.
Dalším specifikem je hodnocení našich žáků.
Nejen, že máme vlastní žákovské knížky a hodnotíme
klasicky známkami v kombinaci se slovním
komentářem, máme i hodnocení aktivity, zapojení
žáků do procesu vzdělávání. Vše vyjadřujeme
pomocí písmen od A do D. Musím říci, že
s tím máme jen dobré zkušenosti. Samotnou mě
překvapilo, jak podstatné je pro mé žáky i to písmenko
u známky. Jsem za to ráda, neboť je to
známkou toho, že se to povedlo.
Žáci svým učitelům tykají. A není to o tom,
že by si k nám dovolili víc. Vše zásadně souvisí
s nastavením hranic a jejich důsledném dodržování
i ve vytvoření určitého partnerství mezi učitelem
a žákem. Komunikace z pozice moci a autority
na dnešní děti opravdu nefunguje.
To zní výborně!
Pro mě to je v uvozovkách klasická výuka tak,
jak by měla vypadat. Dnes v tom již nespatřuji nic
inovativního. Před dvaceti lety to všechno samozřejmě
bylo jinak. Před dvaceti lety jsme také nosili
při sobě mobilní telefony v kufru a dnes držíme v ruce téměř miniaturní krabičku. S vývojem
společnosti je nutné počítat i s vývojem vzdělávání.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Abyste nebyli anonymní, budeme moc rádi, pokud ve výběru KOMENTOVAT JAKO vyberete předposlední možnost (název/adresa URL) a do políčka NÁZEV se podepíšete :)
Děkujeme za komentáře!